Άρθρο
Διάβασα πριν μερικά χρόνια, 2-3 δεν θυμάμαι ακριβώς σε καθημερινή εφημερίδα κάτι που το μάθαινα για πρώτη φορά, μου έκανε όμως πολύ μεγάλη εντύπωση και το κράτησα. Τίτλος του μικρού κομματιού «είναι έμφυτο το αίσθημα της ηθικής στα ζώα». Τα ζώα, έγραφε, έχουν ένα έμφυτο αίσθημα ηθικής και δικαιοσύνης, που...
τους επιτρέπει να ξεχωρίζουν το καλό από το κακό, να συμπάσχουν και να συμπαραστέκονται στα άλλα ζώα που πάσχουν, σύμφωνα με βιβλίο ενός Αμερικανού επιστήμονα ειδικού στη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων.
«Το βιβλίο αναζωπύρωσε τις επιστημονικές διαμάχες για το επίμαχο ζήτημα, αλλά και έδωσε επιχειρήματα στους υποστηρικτές των φιλοζωικών οργανώσεων, που ζητούσαν πιο «ανθρώπινη», μεταχείριση των ζώων, μεταξύ άλλων κατά τα επιστημονικά πειράματα» συνέχισε ο αρθογράφος. Οι επιστήμονες τελευταία βρίσκουν συνεχώς νέα στοιχεία ότι διάφορα είδη, από τα ποντίκια ως τους πιθήκους, εμφανίζουν «ηθικούς» κώδικες συμπεριφοράς, που μοιάζουν με αυτούς των ανθρώπων, ανατρέποντας τη μέχρι πρόσφατα κυρίαρχη αντίληψη ότι μόνο οι άνθρωποι νιώθουν πολύπλοκα συναισθήματα και έχουν ένα αίσθημα ηθικής και δικαίου(!!!).
Σε νέο βιβλίο του ο καθηγητής Οικολογίας και εξελεκτικής Βιολογίας Μαρκ Μπέκοφ, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, υποστηρίζοντας ότι η ηθική και η δικαιοσύνη, είναι κυριολεκτικά «καλωδιωμένα» στους νευρώνες των εγκεφάλων των θηλαστικών και παρέχουν την κοινωνική «κόλλα» που τους επιτρέπει, παρά την επιθετικότητα και ανταγωνιστικότητα τους, να ζουν μαζί και να δημιουργούν ομάδες, με εμφανή ίχνη και αλληλοϋποστήριξης. Συλλέγοντας στοιχεία απ΄ όλο τον κόσμο και όλο το ζωικό βασίλειο, λύκους, τσακάλια, ελέφαντες, μαϊμούδες, φάλαινες, κ.α. ο Μπέκοφ σε συνεργασία με την καθηγήτρια, ηθική φιλόσοφο Τζέσικα Πίρς, δείχνει ότι τα πιο διαφορετικά είδη ζώων εμφανίζουν ένα έμφυτο αίσθημα δικαιοσύνης, δείχνουν συναισθηματική κατανόηση και βοηθάνε τ΄ άλλα ζώα, που έχουν προβλήματα. Αν και υπάρχουν διαφορετικοί «κώδικες» συμπεριφοράς από είδος, σε είδος παρ΄ όλα αυτά υπάρχει ένας κοινός ηθικός και συναισθηματικός «παρονομαστής».
Η «ηθική» όπως πιστεύει, αναπτύχθηκε στα ζώα για να τα βοηθήσει να ρυθμίσουν τη συμπεριφορά τους στις κοινωνικές ομάδες τους και να ελέγξουν, μεταξύ άλλων, τις μεταξύ τους μάχες, ώστε να ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την αλληλεγγύη, διαδικασίες που λίγο-πολύ ίσχυσαν και κατά την εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών.
Τελευταίες μελέτες νευροεπιστημόνων έχουν δείξει ότι θηλαστικά με μακρινή συγγένεια, όπως οι φάλαινες και τα δελφίνια, έχουν τις ίδιες εγκεφαλικές δομές με αυτές που πιστεύεται ότι στους ανθρώπους είναι υπεύθυνες για τη συναισθηματική κατανόηση του άλλου. Με μελέτες, διαπιστώθηκε μάλιστα πως ορισμένα ζώα είναι ικανά να δείξουν συναισθηματική κατανόηση και συμπόνια για τα βάσανα άλλων ζώων. Μεταξύ άλλων, αναφέρονται περιπτώσεις δελφινιών που βοήθησαν ανθρώπους να ξεφύγουν από καρχαρίες και ελεφάντων που βοήθησαν αντιλόπες ή άλλα ζώα να ξεφύγουν από παγίδες.
Είναι αλήθεια περίεργο, πόσο οι άνθρωποι περιφρονούν γνώσεις, χαρές και μαθήματα που τους προσφέρονται δωρέαν. Η φύση, σ΄ οποιοδήποτε φιλοσοφικό σύστημα κι΄ αν ανήκουν οι μεγάλοι παρατηρητές και μελετητές της, Δαρβίνος, Λαμάρκ κ.α. δίνει ένα θαυμάσιο μάθημα αγάπης, συμβίωσης, συνοίκησης. Αυτή προσφέρει στον άνθρωπο το αληθινό δίδαγμα για μια ζωή πραγματική, αποκαλυπτικά υποβλητική. Το ένστικτο της ζωής κατά κοινωνίες απαιτεί την προσαρμογή στην οργανωμένη ζωή. Ο άνθρωπος που θεωρείται ζώο κοινωνικό δημιουργεί με τους όμοιους του ομάδες, μπορεί διαφορετικές απ΄ όλες τις άλλες, αλλά με αρκετές συγγένειες μ΄ αυτές.
Οι μόνιμες κοινωνικές ομάδες αμοιβαίας βοήθειας στο ζωϊκό βασίλειο που ονομάζονται αγέλες, σμήνη, κοπάδια πιθανόν ν΄ αποτελούν την πιο μεγάλη κοινωνική οργάνωση. Τα μέλη που ανήκουν σε μια ας πούμε αγέλη αλληλοβοηθούνται. Αν π.χ. ένα ψάρι βρει τροφή, αμέσως, μαζεύονται και άλλα. Αν ένα καταλάβει τον κίνδυνο, ολόκληρη η αγέλη εξαφανίζεται για να κρυφτεί. Κοινωνική οργάνωση πολύ ανεπτυγμένη έχουν και πολλά πουλιά. Έτσι, όταν ένα σμήνος που κινείται αλλάζει ξαφνικά κατεύθυνση, στρίβουν όλα μαζί με τέλειο συντονισμό. Το κοινωνικό ανθρώπινο σύστημα, πολύ πιο πολύπλοκο, δεν κατάφερε να κρατήσει τη συνοχή και ν΄ ανταποκριθεί στις ανάγκες των πιο αδύνατων μελών της ούτε και να προστατεύει τους νεότερους από τους μεγαλύτερους, ούτε τους ασθενέστερους από τους ισχυρούς. Στην πορεία της εξέλιξης ο άνθρωπος ξεχάστηκε, παρασύρθηκε, ξέφυγε ίσως από την αρχική του πορεία και στην προσπάθεια του όχι μόνο ν΄ αντιμετωπίσει τις επείγουσες ανάγκες και βασικές απαιτήσεις της ζωής, αλλά να επικρατήσει, να γίνει πλούσιος και δυνατός, έμεινε μόνος, χωρίς στενούς ψυχικούς δεσμούς, χωρίς συντροφιά που δεν ομορφαίνει απλά τη ζωή, αλλά της δίνει νόημα και αποτελεί πηγή χαράς. Μπορεί να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα παιδιά έχουν καλύτερη σχέση με τα ζώα.
Είναι φανερό πως το παιδί αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση με το ζώο, λόγω των κοινών χαρακτηριστικών που έχουν απέναντι στον κυρίαρχο κόσμο των ενηλίκων. Ούτε τα μωρά ούτε τα ζώα μιλούν τη γλώσσα «των μεγάλων», εξουσιάζονται από τους ενήλικες, εξαρτώνται από αυτούς, λειτουργούν περισσότερο με το ένστικτο, βιώνουν καθημερινά την εξουσία των ενηλίκων.
Γίνονται τα παιδιά οι προστάτες των ζώων στο σπίτι και τα ίδια μεγαλώνουν με συναισθηματική ομαλότητα. Διαπιστώθηκε ακόμα πως η συνύπαρξη με τα κατοικίδια επηρεάζει βαθιά το ψυχισμό των ανθρώπων. Θαυματουργή η συνεισφορά και η συντροφιά των κατοικίδιων πολύ ωφέλιμη, σε άτομα που χρειάζονται περισσότερη βοήθεια και πιο πολύ χρόνο, υπομονή, περισσότερο κόπο, κάποια θυσία (σκύλος οδηγός, πιστός φίλος και σύντροφος). Μακάρι να μπορούσαμε να μιμηθούμε τα ζώα, να τους μοιάσουμε. Αυτά, παγίδες, σ΄ ένα καταπληκτικό πλούτο από καταπακτές, δίχτυα, λαιμοπέδες, μέχρι ξόβεργα και δολώματα, χρησιμοποιούν μόνο για να προσελκύουν και να πιάνουν την λεία τους. Τανάλιες και μαχαίρια έχουν τα πόδια των αρπακτικών μόνο σαν όργανα της τροφής, αγκίστρια, αρπάγες, σχοινιά, βεντούζες κι΄ άλλες… κολλητικές ουσίες έχουν μόνο τα συστήματα στερέωσης τους. Τα ζώα δεν είναι ηθικά με την έννοια που είναι (ή που έπρεπε να είναι) οι άνθρωποι, δηλαδή μ΄ ένα καλά ανεπτυγμένο και λογικό αίσθημα καλού και κακού, όμως η συναισθηματική κατανόηση, η ανταπόδοση, η επιθυμία συνεργασίας και αρμονίας είναι μια σειρά από ψυχολογικές τάσεις και ικανότητες που ενσωματώνει μια ηθική, πολύ παλαιότερη από το ανθρώπινο είδος και που άρχισε να εκλείπει ή να παρουσιάζει σπάνη σ΄ αυτό.
ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΗΣ ΓΙΑΣΕΜΙΔΟΥ
epiloges.co/wordpress
Διάβασα πριν μερικά χρόνια, 2-3 δεν θυμάμαι ακριβώς σε καθημερινή εφημερίδα κάτι που το μάθαινα για πρώτη φορά, μου έκανε όμως πολύ μεγάλη εντύπωση και το κράτησα. Τίτλος του μικρού κομματιού «είναι έμφυτο το αίσθημα της ηθικής στα ζώα». Τα ζώα, έγραφε, έχουν ένα έμφυτο αίσθημα ηθικής και δικαιοσύνης, που...
τους επιτρέπει να ξεχωρίζουν το καλό από το κακό, να συμπάσχουν και να συμπαραστέκονται στα άλλα ζώα που πάσχουν, σύμφωνα με βιβλίο ενός Αμερικανού επιστήμονα ειδικού στη μελέτη της συμπεριφοράς των ζώων.
«Το βιβλίο αναζωπύρωσε τις επιστημονικές διαμάχες για το επίμαχο ζήτημα, αλλά και έδωσε επιχειρήματα στους υποστηρικτές των φιλοζωικών οργανώσεων, που ζητούσαν πιο «ανθρώπινη», μεταχείριση των ζώων, μεταξύ άλλων κατά τα επιστημονικά πειράματα» συνέχισε ο αρθογράφος. Οι επιστήμονες τελευταία βρίσκουν συνεχώς νέα στοιχεία ότι διάφορα είδη, από τα ποντίκια ως τους πιθήκους, εμφανίζουν «ηθικούς» κώδικες συμπεριφοράς, που μοιάζουν με αυτούς των ανθρώπων, ανατρέποντας τη μέχρι πρόσφατα κυρίαρχη αντίληψη ότι μόνο οι άνθρωποι νιώθουν πολύπλοκα συναισθήματα και έχουν ένα αίσθημα ηθικής και δικαίου(!!!).
Σε νέο βιβλίο του ο καθηγητής Οικολογίας και εξελεκτικής Βιολογίας Μαρκ Μπέκοφ, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, υποστηρίζοντας ότι η ηθική και η δικαιοσύνη, είναι κυριολεκτικά «καλωδιωμένα» στους νευρώνες των εγκεφάλων των θηλαστικών και παρέχουν την κοινωνική «κόλλα» που τους επιτρέπει, παρά την επιθετικότητα και ανταγωνιστικότητα τους, να ζουν μαζί και να δημιουργούν ομάδες, με εμφανή ίχνη και αλληλοϋποστήριξης. Συλλέγοντας στοιχεία απ΄ όλο τον κόσμο και όλο το ζωικό βασίλειο, λύκους, τσακάλια, ελέφαντες, μαϊμούδες, φάλαινες, κ.α. ο Μπέκοφ σε συνεργασία με την καθηγήτρια, ηθική φιλόσοφο Τζέσικα Πίρς, δείχνει ότι τα πιο διαφορετικά είδη ζώων εμφανίζουν ένα έμφυτο αίσθημα δικαιοσύνης, δείχνουν συναισθηματική κατανόηση και βοηθάνε τ΄ άλλα ζώα, που έχουν προβλήματα. Αν και υπάρχουν διαφορετικοί «κώδικες» συμπεριφοράς από είδος, σε είδος παρ΄ όλα αυτά υπάρχει ένας κοινός ηθικός και συναισθηματικός «παρονομαστής».
Η «ηθική» όπως πιστεύει, αναπτύχθηκε στα ζώα για να τα βοηθήσει να ρυθμίσουν τη συμπεριφορά τους στις κοινωνικές ομάδες τους και να ελέγξουν, μεταξύ άλλων, τις μεταξύ τους μάχες, ώστε να ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την αλληλεγγύη, διαδικασίες που λίγο-πολύ ίσχυσαν και κατά την εξέλιξη των ανθρώπινων κοινωνιών.
Τελευταίες μελέτες νευροεπιστημόνων έχουν δείξει ότι θηλαστικά με μακρινή συγγένεια, όπως οι φάλαινες και τα δελφίνια, έχουν τις ίδιες εγκεφαλικές δομές με αυτές που πιστεύεται ότι στους ανθρώπους είναι υπεύθυνες για τη συναισθηματική κατανόηση του άλλου. Με μελέτες, διαπιστώθηκε μάλιστα πως ορισμένα ζώα είναι ικανά να δείξουν συναισθηματική κατανόηση και συμπόνια για τα βάσανα άλλων ζώων. Μεταξύ άλλων, αναφέρονται περιπτώσεις δελφινιών που βοήθησαν ανθρώπους να ξεφύγουν από καρχαρίες και ελεφάντων που βοήθησαν αντιλόπες ή άλλα ζώα να ξεφύγουν από παγίδες.
Είναι αλήθεια περίεργο, πόσο οι άνθρωποι περιφρονούν γνώσεις, χαρές και μαθήματα που τους προσφέρονται δωρέαν. Η φύση, σ΄ οποιοδήποτε φιλοσοφικό σύστημα κι΄ αν ανήκουν οι μεγάλοι παρατηρητές και μελετητές της, Δαρβίνος, Λαμάρκ κ.α. δίνει ένα θαυμάσιο μάθημα αγάπης, συμβίωσης, συνοίκησης. Αυτή προσφέρει στον άνθρωπο το αληθινό δίδαγμα για μια ζωή πραγματική, αποκαλυπτικά υποβλητική. Το ένστικτο της ζωής κατά κοινωνίες απαιτεί την προσαρμογή στην οργανωμένη ζωή. Ο άνθρωπος που θεωρείται ζώο κοινωνικό δημιουργεί με τους όμοιους του ομάδες, μπορεί διαφορετικές απ΄ όλες τις άλλες, αλλά με αρκετές συγγένειες μ΄ αυτές.
Οι μόνιμες κοινωνικές ομάδες αμοιβαίας βοήθειας στο ζωϊκό βασίλειο που ονομάζονται αγέλες, σμήνη, κοπάδια πιθανόν ν΄ αποτελούν την πιο μεγάλη κοινωνική οργάνωση. Τα μέλη που ανήκουν σε μια ας πούμε αγέλη αλληλοβοηθούνται. Αν π.χ. ένα ψάρι βρει τροφή, αμέσως, μαζεύονται και άλλα. Αν ένα καταλάβει τον κίνδυνο, ολόκληρη η αγέλη εξαφανίζεται για να κρυφτεί. Κοινωνική οργάνωση πολύ ανεπτυγμένη έχουν και πολλά πουλιά. Έτσι, όταν ένα σμήνος που κινείται αλλάζει ξαφνικά κατεύθυνση, στρίβουν όλα μαζί με τέλειο συντονισμό. Το κοινωνικό ανθρώπινο σύστημα, πολύ πιο πολύπλοκο, δεν κατάφερε να κρατήσει τη συνοχή και ν΄ ανταποκριθεί στις ανάγκες των πιο αδύνατων μελών της ούτε και να προστατεύει τους νεότερους από τους μεγαλύτερους, ούτε τους ασθενέστερους από τους ισχυρούς. Στην πορεία της εξέλιξης ο άνθρωπος ξεχάστηκε, παρασύρθηκε, ξέφυγε ίσως από την αρχική του πορεία και στην προσπάθεια του όχι μόνο ν΄ αντιμετωπίσει τις επείγουσες ανάγκες και βασικές απαιτήσεις της ζωής, αλλά να επικρατήσει, να γίνει πλούσιος και δυνατός, έμεινε μόνος, χωρίς στενούς ψυχικούς δεσμούς, χωρίς συντροφιά που δεν ομορφαίνει απλά τη ζωή, αλλά της δίνει νόημα και αποτελεί πηγή χαράς. Μπορεί να μην είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα παιδιά έχουν καλύτερη σχέση με τα ζώα.
Είναι φανερό πως το παιδί αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση με το ζώο, λόγω των κοινών χαρακτηριστικών που έχουν απέναντι στον κυρίαρχο κόσμο των ενηλίκων. Ούτε τα μωρά ούτε τα ζώα μιλούν τη γλώσσα «των μεγάλων», εξουσιάζονται από τους ενήλικες, εξαρτώνται από αυτούς, λειτουργούν περισσότερο με το ένστικτο, βιώνουν καθημερινά την εξουσία των ενηλίκων.
Γίνονται τα παιδιά οι προστάτες των ζώων στο σπίτι και τα ίδια μεγαλώνουν με συναισθηματική ομαλότητα. Διαπιστώθηκε ακόμα πως η συνύπαρξη με τα κατοικίδια επηρεάζει βαθιά το ψυχισμό των ανθρώπων. Θαυματουργή η συνεισφορά και η συντροφιά των κατοικίδιων πολύ ωφέλιμη, σε άτομα που χρειάζονται περισσότερη βοήθεια και πιο πολύ χρόνο, υπομονή, περισσότερο κόπο, κάποια θυσία (σκύλος οδηγός, πιστός φίλος και σύντροφος). Μακάρι να μπορούσαμε να μιμηθούμε τα ζώα, να τους μοιάσουμε. Αυτά, παγίδες, σ΄ ένα καταπληκτικό πλούτο από καταπακτές, δίχτυα, λαιμοπέδες, μέχρι ξόβεργα και δολώματα, χρησιμοποιούν μόνο για να προσελκύουν και να πιάνουν την λεία τους. Τανάλιες και μαχαίρια έχουν τα πόδια των αρπακτικών μόνο σαν όργανα της τροφής, αγκίστρια, αρπάγες, σχοινιά, βεντούζες κι΄ άλλες… κολλητικές ουσίες έχουν μόνο τα συστήματα στερέωσης τους. Τα ζώα δεν είναι ηθικά με την έννοια που είναι (ή που έπρεπε να είναι) οι άνθρωποι, δηλαδή μ΄ ένα καλά ανεπτυγμένο και λογικό αίσθημα καλού και κακού, όμως η συναισθηματική κατανόηση, η ανταπόδοση, η επιθυμία συνεργασίας και αρμονίας είναι μια σειρά από ψυχολογικές τάσεις και ικανότητες που ενσωματώνει μια ηθική, πολύ παλαιότερη από το ανθρώπινο είδος και που άρχισε να εκλείπει ή να παρουσιάζει σπάνη σ΄ αυτό.
ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΗΣ ΓΙΑΣΕΜΙΔΟΥ
epiloges.co/wordpress
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου